أفـــضـــل البشــــــائر..من بوســــــــعادة

هذا المنتدى يهتم بالعلم والتدريس .المعلوماتية.الترفيه.وكل مافيه فائدة

الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جالتسجيلالأعضاءالمجموعاتبحـثدخولالمكتـــبة

شاطر | 

الشباب و الطريق إلى الجنة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
عادل
رئيس حكومة المنتدى
رئيس حكومة المنتدى

مُساهمةموضوع: الشباب و الطريق إلى الجنة   الأربعاء أبريل 16, 2008 8:26 pm

الشباب والطريق الى الله
بسم الله الرحمن الرحيم

تعالى معايا نتعلم مع بعض ان الحياه لها معنى

انا مش أحسن منك ولا انت احسن منى احنا اخوات احنا مسلمين زى بعض

خلينى اسألك سؤال انا سألته لنفسى اليوم سؤالى هو انت مبتفكرش فى الموت وانتى كمان مبتفكريش فى الموت الأكيد اننا كلنا بنفكر فى الموت ولو للحظات لما يموت حد قدام عنينا لكن بنرجع وبننسا كل شيىء طيب ليه منحبش الحياه لكن حياه المسلم بدون صلاه ملهاش طعم بدون الصلاه مش هتحس انك بتحب دينك وبتغار عليه تعالوا مع بعض وانا معاكم من اليوم نبدأ حياه جديده وننتظم دينيا على الاقل فى الحفاظ على الصلاه

الشباب اولاد وبنات صدقونى انا انسان محترم جدا لكن احترامى كان ينقصه الاساس وهو الصلاه عايز زى ما ربى هدانى يهديكم ومن خلال البيت اللطيف اللى احنا فيه نعمل شيىء يفيدنا كلنا عاوزين فى المنتدى الدينى نتكلم عن الازواج وعلاقه الزوجات نتكلم عن فوائد الصلاه صحيا عن الرجيم الاسلامى والله دين الاسلام دين جميل من النهايه عايزين نفوق ونفكر فى الصلاه احنا بنصلى ليه ودوت موضوعى القادم انشاء الله فى المنتدى الدينى

هحكلكم قصه قصه هتفيد كل واحد بقول خلاص انا ضعت مينفعش اتوب ولا يكون عندى امل فى الدنيا وارجع مسلم بحب صلاتى

قصه سمعتها من الاستاذ عمر خالد قال فيه حصان ومعاه صاحبه وقع الحصان فى حفره كبيره والحصان هلكان ولو صاحبه احضر عمال لاخراجه هيكلفه اكثر من ثمنه والحصان صعبان عليه فصاحبه قال أردم عليه بالرماد عشان يموت ويرتاح فنظر له الحصان وهو يردم فعلم انه سيموت فبدلا من انه كان يتحرك كثيرا ويعلى صوته صمت وصاحبه يردم فظن صاحبه انه مات فنظر اليه فوجده يتحرك ببطى يمين ويسار حتى يسقط الرماد من فوق ظهره يصبح تحت قدميه فيرتفع ملى متر بملى متر حتى ان يصل الى مستوى الارض خلق الحصان لنفسه املافى الحياه فهل انت ليس عندك امل فى رب العالمين توب حتى لو زنيت لو عصيت امك لو عملت اى شيىء توب هتلاقى ربناقبل توبتك فى نفس اليوم توب وابدأ بالصلاه خلى عندك امل زى الحصان

فى النهايه انا من الناس اللى على الاقل سأحافظ على صلاتى كامله انشاء الله

تحياتى
عادل

انتظرونى فى بقيه الحديث عن الشباب والطريق الى الله وهحاول اخلى ناس متخصصه تكتب واضيف رأيى لهم وهما يكتبوا

______________ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سبحان الله والحمد لله
و لا اله الا الله و الله أكبر
ولا حول و لا قوة الا بالله
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمارة
رئيس حكومة المنتدى
رئيس حكومة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: الشباب و الطريق إلى الجنة   الأربعاء أبريل 16, 2008 8:39 pm

مشكوووور ووولكن أظن أن كل من في لمنتدى جزائري فلمذا تكلما بالمصرية أو لا أدري ماذا

ولكن لك جزييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل الشكر على الموضووووووووووووووووع الرائع

______________ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الشباب و الطريق إلى الجنة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1